Pilot Persoonlijke gids bij hartfalen

Donderdag 09 februari 2023

Voor mensen met hartfalen biedt VGZ een nieuwe service aan: de persoonlijke gids bij hartfalen.

  • Gratis persoonlijke gids die jou informeert
  • Het gaat om jouw wensen en doelen
  • Iedereen is welkom: het maakt niet uit waar je verzekerd bent
  • 6 maanden begeleiding. Start in maart 2023

Met hartfalen kan er veel op je afkomen. VGZ helpt je daarom graag om zo goed mogelijk met jouw aandoening te leven. Hiervoor bieden wij jou de gratis persoonlijke gids bij hartfalen. Deze service is aanvullend op je reguliere behandeltraject.

Wat houdt de persoonlijke gids in?

De persoonlijke gids begeleidt je een halfjaar lang. In dit half jaar belt jouw gids jou 4 keer en bespreken jullie hoe je het beste kan leven met jouw aandoening. Denk bijvoorbeeld aan beter slapen, je fitter voelen en plezier beleven. Elk gesprek duurt ongeveer een half uur tot een uur. Als je wilt kun je deze gesprekken ook fysiek voeren op ons kantoor in Eindhoven.

Er is een beperkt aantal plaatsen (120). Ken jij personen met chronisch hartfalen?
Tip deze personen dan over onze pilot, het gaat om hun wensen en doelen.
Meer informatie en aanmelden, aanmelden kan tot 28 februari a.s.

Help jij deze pilot een stapje verder? Ken jij mensen met chronisch hartfalen? Tip ze dan over onze pilot. Er kunnen 120 deelnemers gratis meedoen. Aanmelden kan tot 28 februari en de pilot start in maart. Meer informatie en aanmelden kan via de webpagina: https://www.vgz.nl/gezondheid-en-zorg/chronische-aandoeningen/chronisch-hartfalen   

De gidsen zijn ook bereikbaar op woensdag en vrijdagmiddag tussen
14:00 en 17:00 op telefoonnummer 088 131 1680.

Blog vanuit VGZ ontvangen
Lees hieronder een persoonlijk blog van een persoonlijke gids én trotse kleindochter
Gepubliceerd: 9-2-2023
____________________

Ik voel me persoonlijk erg verbonden met deze pilot. Waarom? Dat wordt hieronder denk ik wel duidelijk. Om te beginnen wil ik jullie eerst wat vertellen over mijn lieve opa.

Mijn opa was, apart van een bijbehorend postuur, een echte Bourgondiër. Hij kon immens genieten van maaltijden met de hele familie aan tafel en een goede fles wijn. We gingen geregeld met z’n allen op vakantie, meestal naar een warm land, want kou daar had hij het niet op. Opa was dan vaak te vinden op een stoel in de tuin van het huisje. Rugleuning wat naar achteren, een van zijn geruite bloesjes aan, flatcap op zijn hoofd en handen met vingers gekruist op zijn buik. Zo zat hij vaak (voor of na het eten) in het zonnetje, gewoon te zijn.

Ziekenhuisopname
In 2021 werd mijn opa (hij was al lang hartpatiënt) opgenomen in het ziekenhuis. Hij voelde zich moe en enorm benauwd. De ambulance heeft hem opgehaald. Hij bleek veel vocht achter zijn longen te hebben. De diagnose: vier lekkende hartkleppen en te oud voor een operatie. Gelukkig kon hij na twee weken met een lijst aan nieuwe leefregels onder zijn arm naar een (verpleeg)huis. Zijn hart kreeg het vocht niet meer weggepompt. Daarom mocht hij geen zout meer eten en ook zijn vochtinname per dag werd beperkt.

Het ‘nieuwe normaal’
Dit alles speelde af tijdens de coronaperiode. Het was dus een enorme overgang van met de hele familie tafelen, naar weinig contacten en een streng dieet. Het was niet makkelijk, maar gelukkig heeft hij (met wat hulp van mijn oom en mijn moeder) toch nog manieren gevonden om er het beste van te maken. Zoutloze kruiden als baharat en harissa gaven weer wat smaak aan zijn gerechten en als je maar een half glaasje wijn mag drinken, heb je ook een goede reden om een bijzondere wijn uit te kiezen. Voordat hij kwam te overlijden, hebben we ook samen met het hele gezin nog eens lekker kunnen barbecueën.

Iedereen is anders
Voor mijn opa hadden de ‘simpele’ leefregels als: geen zout en beperkt drinken een grote impact. Iedereen heeft andere hobby’s, gewoonten, wensen en behoeftes. Vanuit de medische wereld wordt (logischerwijs) voornamelijk gefocust op wat er bij een persoon op medisch vlak speelt. Twee weken geleden was Lian Tjon Soei Len op de koffie bij VGZ – ze deelde haar visie waarin ik ook een pleidooi hoorde om als geheel (verzekeraar, zorgverleners, patiënten, etc.) breder te gaan kijken naar gezondheid. Een gedachtegang waar ik me wel in kan vinden…


Pilot persoonlijke gids bij chronisch hartfalen
Alles komt voor mij samen in de pilot persoonlijke gids bij hartfalen. Met een aantal collega’s van Zorgadvies & Wachtlijstbemiddeling ondersteunen we deelnemers met chronisch hartfalen een half jaar lang. Gedurende deze zes maanden hebben we vier persoonlijke gesprekken waarbij we samen verder kijken dan alleen ‘het probleem’ (hartfalen). Middels Positieve Gezondheid kijken we samen met deelnemers naar wat zij belangrijk vinden in het leven op dit moment en wat ze zouden willen/kunnen veranderen. Ook kijken we samen naar beschikbare middelen of services (bijvoorbeeld in het sociale domein of zinnige zorg initiatieven) die voor de deelnemer nuttig kunnen zijn. ​​​​​​​